Affärsvillkor
Försäljnings-, leverans- och hyresvillkor för Godik ApS den 1 mars 2023.
1. ANVÄNDNING
1.1. Alla leveranser från Godik ApS (nedan kallad Godik) sker på grundval av dessa villkor för försäljning/leverans och uthyrning. Villkoren är bindande för alla leveranser mellan parterna och åsidosätter därmed alla avtal och sedvänjor som strider mot dessa villkor, inklusive villkor som utarbetats och lämnats in av köparen/kunden, om inte annat anges i orderbekräftelsen/leveransavtalet som Godik lämnat in.
1.2. Villkoren av den 1 mars 2023 upphäver alla tidigare villkor för försäljning/leverans och hyresvillkor. Vi förbehåller oss rätten att ändra villkoren utan föregående meddelande. Med förbehåll för typografiska fel.
2. ERBJUDANDE OCH INGÅENDE AV AVTALET
2.1. Godik är inte bunden av Godiks deklarationer, oavsett hur de är utformade, förrän Godik har skickat sitt leveransavtal. Godik har rätt att återkalla de förklaringar som Godik lämnat in, tills köparen/uthyraren har fått kännedom om leveransavtalet.
2.2. Godiks erbjudanden är giltiga så länge lagret räcker, dock högst 14 dagar, räknat från dagen för erbjudandet.
2.3. Leveransavtalet anses vara bindande när köparen/kunden har undertecknat och returnerat leveransavtalet eller bekräftat leveransavtalet, med hänvisning till det exakta versionsnumret, via e-post till Godik.
3. HYRESAVTALETS VARAKTIGHET, BINDNINGSTID, LEVERANSAVTAL OCH RABATTSYSTEM.
3.1. Hyresavtalet börjar den dag då den hyrda utrustningen hämtas på Hyrestagarens begäran eller levereras av Godik. Godik kan säga upp hyresavtalet om det bryts mot avtalet.
En veckohyra ska upphöra den dag då den hyrda utrustningen återlämnas på hyrestagarens begäran eller hämtas av Godik i enlighet med leveransavtalet. En veckohyra är 7 dagar, inklusive en dag för leverans och en dag för hämtning. Exempelvis beräknas en veckohyra på följande sätt: leverans på tisdag senast kl. 18.00 och hämtning på följande måndag tidigast kl. 7.00. När det gäller t.ex. hämtning och återlämning på vardagar beräknas hämtning tidigast från kl. 7.00 på tisdagen och återlämning senast kl. 15.00 på måndagen därpå. Vid återlämning av utrustning vid veckohyra: Om utrustningen återlämnas efter den sista inlämningsdag som anges i hyresavtalet, kommer kunden att faktureras för minst en veckohyra i efterskott.
Månadshyra är lika med 30 dagar. När du säger upp och återlämnar utrustning på ett månadsavtal upphör avtalet 4 dagar efter uppsägningen. Månadsavgiften beräknas för hela hyrestiden, oavsett om den hyrda utrustningen används eller inte.
4. PRISER, LEVERANSPLATS OCH LEVERANSTIDER
4.1. De priser och leveransavtal som anges är exklusive leverans- och hämtningskostnader, diesel och liknande, se punkt 5.
4.2. Priserna justeras årligen den 1 januari på grundval av utvecklingen av nettoprisindexet under föregående år från och med den 1 januari. 1 augusti till 31 juli. Den årliga prisjusteringen är minst 0,95 %. Detta gäller även befintliga beställningar.
4.3. Leverans sker när varorna hämtas på köparens/hyresgästens begäran eller levereras av Godik. Därefter ska köparen/uthyraren bära alla risker och köparen/uthyraren ska bära alla kostnader för leveransen. (Med undantag för stöld och brandskador) Om inte annat skriftligen överenskommits förbehåller sig Godik rätten att leverera utrustning på det sätt som bedöms vara bäst för leverans.
4.4 Köparen/hyresgästen förbinder sig att skicka en skiss över utrustningens plats, ange en fast transportväg till platsen och fysiskt markera den eller de platser där utrustningen ska placeras/levereras. Leverans sker 24 timmar om dygnet. Köparen/kunden är skyldig att uppge ett telefonnummer där köparen/kunden kan nås. Om köparen/kunden inte kan nås på det överenskomna telefonnumret ska varorna lossas på en plats som chauffören väljer på köparens/kundens bekostnad och risk.
4.5. Transport av utrustningen från och till Godiks anläggning får endast ske med skriftligt tillstånd eller av Godik, men på hyresgästens bekostnad. Reservationer görs för eventuella överskridanden av leverans- eller hämtningstider på grund av force majeure, strejk, lockout, försenade leveranser från underleverantörer av material som beställts i tid eller andra omständigheter som Godik inte kan råda över. Dessutom kommer militären, Nato, räddningstjänsten och sjukhusvården alltid att prioriteras före alla andra köpare/hyresgäster. Eventuella följder av en leverans som inte sker i rätt tid på grund av någon av ovanstående omständigheter är således inte av betydelse för Godik, och köparen/kunden kan därför inte göra anspråk på Godik i detta avseende. Transporten av utrustningen får inte flyttas från det land där utrustningen hyrs utan skriftligt tillstånd.
4.6. Om köparen/kunden inte tar emot leveransen vid leveranstillfället, inklusive brott mot avtalad inkassoskyldighet, har Godik rätt att häva avtalet och kräva skadestånd. Godik har dessutom rätt att sälja/underlåta eller lagra produkten på köparens/hyresgästens bekostnad. Under lagringen förblir produkten på köparens/hyresgästens risk.
5. FRAKT, FÖRSÄKRINGSKOSTNADER OSV.
5.1. De köp-/hyrespriser som anges i erbjudandet är exklusive frakt, transport, försäkring, förpackning, installation, tullar, vägskatt, broavgifter, parkeringsavgifter, färjekostnader och eventuella statliga skatter, om inget annat avtalats. Förändringar i växelkurser, skatter, försäkringar, frakt och inköpskostnader innebär att Godik kan komma att justera priserna.
6. VILLKOR FÖR TILLTRÄDE
6.1. Hyrestagaren är skyldig att antingen se till att tillträdet till utrustningen är obehindrat, minst 5 meter brett och på en väg som är säker för lastbilstrafik, eller att föra utrustningen till servicefordonet. Detta gäller såväl service som leverans och hämtning av utrustningen, annars kommer hyrestagaren att faktureras för misslyckad transport eller väntetid och räddningshjälp, minst 1 500,00 DKK. Hyresgästens instruktioner om att köra på platsen sker på hyresgästens risk och ansvar.
7. BETALNINGSVILLKOR
7.1. Vid köp och uthyrning ska betalning ske enligt faktura, om inget annat avtalats.
7.2. Varje insättning är en säkerhet för alla krav som Godik kan ha i samband med det ingångna avtalet.
7.3. Fakturor skickas via e-post. Om en faktura ska skickas på annat sätt tillkommer en faktureringsavgift på 95,00 DKK per faktura.
7.4. Vid återfakturering debiteras den använda tiden med 600,00 DKK per timme, med ett minimum på 300,00 DKK.
7.5. Betalning sker genom att Godik drar av fakturabeloppet inklusive moms via Leverandørservice. I annat fall måste hyresgästen/köparen lämna in en garanti på fakturabeloppet inklusive moms senast 7 dagar före den första leveransdagen, om inte annat skriftligen överenskommits med Godik.
7.6. Vid försenad betalning ska ränta tas ut med 1,5 % per månad eller del av månad, beräknad från förfallodagen till dess att betalning sker. När Godik skickar betalningspåminnelser har Godik också rätt att ta ut en påminnelseavgift på 100,00 DKK per betalningspåminnelse.
7.7. Köparen/hyresgästen har inte rätt att använda köpeskillingen/hyran eller en del därav för kvittning, liksom köparens/hyresgästens reklamation enligt punkt 10 inte ger köparen/hyresgästen rätt att hålla inne köpeskillingen/hyran.
8. FÖRBEHÅLL FÖR ÄGANDERÄTT
8.1. Godik behåller äganderätten till de sålda varorna tills köpeskillingen har betalats i sin helhet plus ränta, kostnader och eventuella utgifter i samband med de sålda varorna som Godik kan ha ådragit sig för köparens räkning. Godik har således rätt att återta den sålda produkten om köparen – helt eller delvis – inte uppfyller sin betalningsskyldighet.
9. DRIFTSKOSTNADER UNDER HYRESPERIODEN
9.1. Vid vanlig uthyrning ska hyresgästen stå för alla kostnader för installation, demontering och drift av utrustningen samt ansöka om nödvändiga tillstånd och stå för kostnaderna för dessa, om inte annat skriftligen överenskommits. Alla reparationer får endast utföras av Godik, eller av en verkstad som Godik utsett efter Godiks skriftliga förhandsgodkännande. Servicebesök utförs på hyresgästens bekostnad. Service på öar som inte är anslutna och i länder utan Godik-filialer kan inte garanteras utan skriftligt avtal. Legitima klagomål ska dock göras på Godiks bekostnad, jfr. 10.2.
9.2. Fakturerad icke förbrukad diesel krediteras till listpriset -2 DKK per liter.
10. SKYLDIGHET ATT KLAGA OCH UTREDA
10.1. När utrustning säljs levereras ny utrustning i funktionsdugligt och gott skick, medan begagnad utrustning och demomodeller levereras som de är.
10.2. Köparen/hyresgästen är skyldig att undersöka produkten omedelbart efter mottagandet och att utan onödigt dröjsmål skriftligen reklamera eventuella fel som upptäckts, dock senast 24 timmar efter leveransen. Om köparen/uthyraren inte följer de angivna tidsfristerna ska köparen/uthyraren förlora rätten att hävda felet, inklusive eventuella åtgärder för avtalsbrott. Godik har 24 timmar på sig att börja åtgärda klagomålet. Köparen/hyresgästen är skyldig att kontrollera installationerna och särskilt att markera avloppsrören på en karta och att kontrollera installationen innan den tas i bruk.
10.3. Klagomål på hyrd utrustning, leveranser eller tjänster ger inte hyresgästen rätt till en minskning av hyreskostnaden, och all rätt till panträtt eller motkrav är utesluten. I sådana fall fyller du i checklistan från Godiks webbplats www.godik.dk och skickar den till Godik.
11. ANSVAR VID FEL.
11.1. Om en produkt är defekt är Godik skyldig och har rätt att – efter eget gottfinnande – avhjälpa/reparera felet, göra en ersättningsleverans, göra en proportionell minskning av priset eller betala ersättning. Köparen/hyresgästen har inte rätt att hävda några ytterligare åtgärder mot Godik.
11.2. Oavsett skadeorsak ska Godiks skadeståndsskyldighet maximeras till fakturapriset för den defekta produkten, och skadeståndsskyldigheten ska under inga omständigheter omfatta indirekta förluster och följdförluster, inklusive bland annat rörelseförluster, utebliven vinst, följdskador på köparens/hyresgästens egna produkter, dagsböter eller andra avtalsenliga påföljder.
11.3. Godik ansvarar inte för fel som beror på att leveransen inte har installerats och/eller använts i full överensstämmelse med Godiks anvisningar, felaktig eller olämplig användning, ändringar som gjorts utan Godiks skriftliga medgivande, slitage eller extraordinära klimatpåverkan och liknande.
12. SKADOR, UNDERHÅLL OCH ÖVERLÄMNANDE AV VAROR. HYRD UTRUSTNING
(Med undantag för stöld och brandskador)
12.1. Om den hyrda utrustningen skadas under hyresperioden är hyresgästen skyldig att betala alla kostnader för reparation av utrustningen, inklusive kostnader för rengöring, sandblästring, reparation och målning. Tilläggskostnader för repatriering i samband med reparation av skadad utrustning och Godiks rörelseförluster under reparationstiden ska bäras av hyrestagaren.
12.2. Om Godik bedömer att kostnaden för att reparera den skadade utrustningen överstiger återanskaffningsvärdet för ny utrustning, ska hyrestagaren endast ersätta återanskaffningsvärdet för den hyrda utrustningen. Förlorad eller skadad utrustning ska ersättas av hyresgästen till gällande dagspris. Alla reparationer och allt underhåll av den hyrda egendomen ska ske på hyresgästens risk och bekostnad.
12.3. Den hyrda utrustningen ska återlämnas ren och i samma skick som när den togs emot, om inte annat skriftligen överenskommits. Utrustning som returneras skadad eller smutsig utan föregående överenskommelse kommer att faktureras för minst en veckas extra hyra. Efter att utrustningen har mottagits i Godiks lokaler kommer en inspektion att genomföras och eventuella skador till följd av överbelastning, felaktig hantering eller liknande, samt omständigheter som inte kan tillskrivas Godik, kommer att betalas av hyrestagaren.
13. GPS-ÖVERVAKNING (TRACK AND TRACE)
13.1. Alla leveranser lokaliseras via track and trace, vilket ökar möjligheten att hitta förlorad utrustning.
14. INFRASTRUKTUR
14.1. I avtal om tillhandahållande av IT-infrastruktur kan Godik inte hållas ansvarigt för förlust av omsättning, nätverkstillgänglighet, avbrott eller andra störningar av IT-utrustning. Det är hyresgästens ansvar att se till att ström, internetanslutning och eventuella mobilnätverk för att avveckla nätverkstrafik till internet finns på det sätt som överenskommits. Godik förbehåller sig rätten att övervaka nätverksaktiviteter på utrustning som tillhandahålls av Godik och att samla in statistik om trafik som genereras på den tillhandahållna nätverksplattformen. Godik loggar internetöverföringsutrustning i enlighet med punkt 1 i loggningsbeslutet och sparar den i ett år. När Godik tillhandahåller WIFI (trådlöst nätverk) har Godik inget ansvar för kvaliteten på det trådlösa nätverket.
15. ÄGANDERÄTT VID UTHYRNING
15.1. Godik kan när som helst inspektera och, om den hyrda utrustningen inte uppfylls, återta den. Hyrestagaren är alltid skyldig att informera Godik om var den hyrda utrustningen befinner sig. Utrustningen får inte hyras vidare, lånas ut eller föras ut ur Danmark utan skriftligt tillstånd från Godik.
15.2. Materialet är Godiks egendom och det är därför ett brott att pantsätta, sälja eller överföra materialet till tredje part. Godik påpekar att Sydleasing A/S kan äga den leasade utrustningen.
16. KÖPARENS/HYRESGÄSTENS AVTALSBROTT.
16.1. Om köparen/uthyraren inte uppfyller en eller flera av de angivna skyldigheterna har Godik rätt att säga upp avtalet, hyra ut eller sälja produkten till en annan part på köparens/uthyrarens bekostnad, och Godik har också rätt att kräva skadestånd. Godik kan kräva ersättning för alla förluster, även indirekta förluster. Godik har dessutom rätt att kräva återbetalning av eventuella rabatter som erhållits under hyresperioden.
16.2. Om avtalet hävs till följd av en överträdelse är parterna överens om att Godiks skadeståndsanspråk ska fastställas till minst 75 % av det återstående avtalsbeloppet för avtalet, men hela det återstående avtalsbeloppet om överträdelsen inträffar senare än 30 dagar före evenemangsperiodens början.
16.3. I händelse av väsentligt brott har Godik också rätt att hämta all utrustning som Godik hyrt av hyrestagaren i fråga, oavsett om utrustningen ingår i det brutna avtalet eller inte. Detta ger inte hyresgästen rätt till en sänkning av det överenskomna hyrespriset och alla rabatter som erhållits på hyresavtalen annulleras.
17. RISK OCH FÖRSÄKRING
17.1. Hyrestagaren bär alla risker för den hyrda utrustningen från och med leveranstidpunkten/uthyrningsperiodens början.
(Med undantag för stöld och brandskador)
17.2. Godik kommer att hålla den hyrda utrustningen försäkrad mot brand och stöld, se dock punkt 18.3. Premien för detta kommer att faktureras separat till hyrestagaren. Hyresgästen har en självrisk på 27 693,00 DKK per enhet.
17.3. Radioutrustning, betalningsterminaler, övervakningsutrustning, larm- och säkerhetsutrustning och utrustning som säljs kan inte försäkras via Godik.
17.4. Godik har tecknat en yrkesansvarsförsäkring för sina egna anställda. Hyrestagaren förbinder sig att teckna en ansvarsförsäkring för att täcka eventuella skador som hyrestagaren kan drabbas av i samband med användning/installation av Godiks utrustning. Hyrestagaren bör också teckna en försäkring för att täcka eventuella följdskador, eftersom Godik inte har något ansvar för dessa, se punkt 11.
17.5. Godik kan kräva att hyrestagaren dokumenterar att hyrestagaren har den försäkring som krävs för att täcka skadeståndsansvar för skador som hyrestagaren bär risken för.
18. PRODUKTANSVAR
18.1. Godik är ensam ansvarig för skador på personer och egendom som orsakats av den produkt som Godik har levererat i enlighet med den obligatoriska produktansvarslagstiftning som gäller vid varje given tidpunkt. Godik frånsäger sig dessutom allt produktansvar, inklusive bland annat ansvar för skador på produkter för kommersiell användning.
18.2. I den mån Godik kan hållas ansvarig gentemot tredje part är köparen/kunden skyldig att ersätta Godik i den utsträckning som detta ansvar överstiger de gränser som anges ovan.
18.3. Köparen/uthyraren är skyldig att stämmas vid samma domstol som behandlar frågan om Godiks produktansvar.
19. PRODUKTINFORMATION
19.1. Tekniska specifikationer och andra mått som anges i Godiks katalogmaterial är endast vägledande och Godik tar inget ansvar för fel i detta material. All information och alla uppgifter i detta material, inklusive prislistor, är bindande endast i den utsträckning som parterna uttryckligen har kommit överens om.
20. AVBOKNING
20.1. Ett ingånget leveransavtal för inköp är bindande för båda parter och kan inte hävas.
21. VAL AV LAG OCH JURISDIKTION
21.1. Alla tvister som uppstår i samband med leveranser från Godik ska avgöras i enlighet med dansk lag, med undantag för de danska reglerna för internationell privaträtt.
21.2. Alla tvister som uppstår i samband med leveranser från Godik eller som på annat sätt uppstår i samband med ett avtal som ingåtts med Godik ska avgöras av domstolen i Hjørring med sedvanlig rätt att överklaga till Högsta domstolen i Västernorrland.
22. ALLMÄNT
22.1. I samband med ingåendet av avtalet har köparen/hyresgästen gett Godik tillstånd att skicka nyhetsbrev till kunder och affärspartner.
22.2. Offerter, leverans-/leasingavtal och fakturor får inte avslöjas eller hänvisas till tredje part. Detta skulle då betraktas som ett avtalsbrott.
22.3. Om köparen/uthyraren är ett företag ska företagets ägare vara personligen ansvariga för alla fordringar som Godik kan ha på företaget.
23. GODKÄNNANDE AV KONTRAKT.
24.1. Godiks ovan nämnda försäljnings-, leverans- och hyresvillkor, daterade den 1 mars 2023, gäller för detta avtal. Genom att acceptera detta avtal förklarar köparen/hyresgästen att han/hon noggrant har läst dessa villkor innan han/hon godkänner avtalet.
Godik Aps
Godik Deutschland
Godik Sverige
Office hours
Monday 07:00 – 16:30
Tuesday 07:00 – 16:30
Wednesday 07:00 – 16:30
Thursday 07:00 – 16:30
Friday 07:00 – 16:00